ترمو پلاست چیست ؟

ترمو پلاست چیست

فهرست مطالب

پلیمرهای صنعتی با پلیمریزاسیون در شرایط مختلفی به دست می آیند. این پلیمرها به صورت: الیاف، پلاستیک و لاستیک دسته بندی می شوند. از زمان قدیم دانشمندان همیشه به دنبال این بودند که ماده ای تولید کنند که هم خاصیت های لاستیک و هم خاصیت های پلاستیک را داشته باشد. به طور کلی پلاستیک ها به دو دسته ترمو پلاستیک و ترموست تقسیم می شوند. با پیشرفت علم در دهه 70 میلادی برای اولین بار مواد ترمو پلاست به بازار عرضه شدند. این مواد از رزین ها و مواد اولیه لاستیکی تشکیل شده است. تنوع بسیار زیاد، گستردگی محصولات و ویژگی های منحصر به فرد ترمو پلاستیک ها باعث شده که این نوع محصولات در صنایع مختلف کاربرد داشته باشند و از پرکاربردترین مواد در صنعت به شمار بیایند. همچنین اصلی ترین تفاوت ترمو پلاستیک ها با دیگر مواد در این است که این محصولات می توانند بارها ذوب و سپس دوباره جامد شوند. با توجه به اهمیت و کاربرد زیاد ترمو پلاستیک ها در این مقاله به بررسی این مواد می پردازیم تا بتوانیم شما را برای خرید ترمو پلاست راهنمایی کنیم.

برای مشاهده قیمت ترمو پلاست کلیک کنید.

 

ترمو پلاست چیست؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که ترمو پلاست چیست ؟ ترمو پلاست نوعی پلیمر است که از ترکیب الیاف چوب با پلاستیک های بازیافتی ساخته می شود. این مواد هنگام افزایش حرارت بدون این که تغییر شیمیایی در آن ها ایجاد شود، به حالت ذوب در می آیند. یکی از قابلیت های ترموپلاست ها این است که می توان آن ها را بارها ذوب کرد و مجدد به صورت جامد بازگرداند. این نوع پلیمرها هنگامی که ذوب می شوند رفتاری کاملا شبیه به مایعات دارند؛ یعنی کاملا جاری می شوند.

 

ترمووود چیست؟

ترمووود یک نوع چوب طبیعی است که با استفاده از فرآیندهای حرارتی، ساختار سلولی آن تغییر پیدا کرده است؛ همچنین به این نوع چوب ها، چوب اصلاح شده با حرارت نیز می گویند. ترمووود کاملا طبیعی بوده و در هیچ کدام از مراحل تولید تا نصب آن از مواد شیمیایی استفاده نمی شود. ولی تهیه و تولید آن منجربه قطع درختان می شود؛ پس ترموودها با این که مواد شیمیایی ندارند ولی مقداری به محیط زیست آسیب می زنند.

 

تفاوت ترمووود و ترمو پلاست

یکی از تفاوت های ترموود و ترمو پلاست در قیمت آن ها است. هر کدام از این دو مواد بسته به کیفیت و درجه ای که دارند با قیمت های مختلفی عرضه می شوند. اما عموما ترمو پلاست ها دارای قیمت کمتری می باشند. ترمو پلاست ها به راحتی قابلیت شکل گیری به هر حالتی را دارند این در حالی است که ترموودها برای سازه های منحنی و گرد قابل استفاده نیستند؛ چون این مواد نمی توانند قابلیت شکل گیری به هر حالتی را داشته باشند. ترموودها مقاومت بیشتری در برابر اشعه یو وی (UV) خواهند داشت؛ در صورتی که در ترموپلاست ها احتمال تغییر رنگ در این شرایط بیشتر خواهد بود. همچنین ترموودها در مقایسه با ترمو پلاست ها نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارند.

ترمووود بهتر است یا ترمو پلاست

 

ترمووود بهتر است یا ترمو پلاست؟

انتخاب و مقایسه ترمو پلاست و ترموود به خاطر شباهت های زیادی که دارند کمی دشوار است. ولی طبق مطالبی که در بخش قبل بررسی کردیم این مواد دارای تفاوت هایی نیز هستند. به همین منظور در ادامه به شناخت خواص منحصر به فرد هر کدام از این دو ماده می پردازیم:

  • اصلی ترین ویژگی ترمو پلاست ها سازگاری با محیط زیست است؛ زیرا برای ساختن این مواد نیاز به قطع کردن درختان نیست؛ علاوه بر این پلاستیک های بازیافتی به جای این که در طبیعت رها شوند، به ماده ای تبدیل می شوند که سال ها قابل استفاده و حتی بعد از آن قابل بازیافت شدن است.
  • مهم ترین ویژگی ترموود ها طبیعی بودن و دوام بالای آن ها است. در حالی که بعضی افراد به دنبال حفظ محیط زیست هستند و بعضی دیگر نمی خواهند چوب طبیعی را با محصولات صنعتی جایگزین کنند. این دسته از مردم ترجیح می دهند چوبی که استفاده می کنند، علاوه بر ظاهر، حس و حال طبیعی آن را نیز دریافت کنند.

مهم ترین وجه تمایز این مواد در همین دو مورد خلاصه می شود که افراد می توانند با توجه به نیاز، بودجه و سلیقه شخصی هر کدام از این دو را انتخاب و استفاده کنند.

 

استعلام قیمت و مشاوره رایگان

برای استعلام قیمت و مشاوره رایگان در خصوص محصولات و خدمات مجموعه رسپیناوود با ما تماس بگیرید.

 

انواع رزین های ترمو پلاست

  • پلی اتیلن: پلی اتیلن ها به شکل های مشبک، خطی و شاخه ای ساخته می شوند. پلی اتیلن سبک وزن و بادوام است. همچنین مقاومت ضربه ای بالا و پایداری حرارتی و شیمیایی زیادی دارد. از جمله کاربردهای این ماده می توان به روکش قوطی، قابلمه، بسته بندی، لوله های آب سرد، مخازن و عموما اقلام خانگی اشاره کرد. علاوه بر این از این نوع رزین برای تولید لوازم جانبی ایمنی مانند جلیقه ضد گلوله، عایق سیم و… نیز استفاده می شود.
  • پلی کربنات: پلی کربنات یک ترمو پلاستیک خطی با خاصیت کریستالیزاسیون پایین است. این رزین شفاف بوده و جرم مولکولی بالایی دارد. پلی کربنات به دلیل مقاومت فوق العاده بالا، راحتی ساخت، مقاومت در برابر آتش و عبور نور بالا در اکثر صنایع بسیار کاربرد دارد. از این رزین برای ساخت پره های پمپ، کلاه های ایمنی و دیگر وسایلی که به وزن کم و مقاومت بالا نیاز دارند، استفاده می شود.
  • پلی آمید: پلی آمیدها معمولا از چگالش یک دی اسید و یک دس آمید تولید می شوند. این رزین وزن مولکولی بالایی دارد، در برابر خزش و سایش مقاوم است و ضریب اصطکاک پایینی دارد. از پلی آمید ها برای ساخت پیچ و مهره، روکش سیم و کابل و غیره استفاده می شود.
  • پلی پروپیلن: پلی پروپیلن یک رزین خطی و یک ترمو پلاستیک سخت و کریستالی است. از ویژگی های این رزین می توان به مقاومت حرارتی بالا، مقاومت کششی مناسب، سختی زیاد، وزن کم و خواص دی الکتریک مناسب اشاره کرد. پلی پروپیلن ها در صنعت کاربرد دارند و برای ساخت لوله، ورق و فیلم استفاده می شوند.
  • پلی اتر اتر کتون: پلی اتر اتر کتون، نسل جدیدی از رزین های ترمو پلاست می باشد که در دماهای بالا نیز قابل استفاده است. این مواد می توانند در دمای 250 درجه سلسیوس به صورت مداوم کار کنند. همچنین یکی دیگر از مزایای این نوع رزین جذب رطوبت بسیار کم است. ولی با همه این خوبی ها پلی اتر اتر کتون قیمت بسیار بالایی دارد و همین عامل سبب شده تا استفاده از این رزین بسیار محدود و کم شود.
  • پلی اتیلن ترفتالات: این رزین به دلیل مزایای زیاد در صنعت کاربرد فراوانی دارد. این ویژگی ها عبارت اند از: براق بودن، قالب گیری آسان، مقاومت بالا و طراحی مدرن آن ها.کاربرد این نوع رزین در بسته بندی مواد غذایی است.
  • پلی آکتیک اسید: پلی آکتیک اسید نوعی ترمو پلاستیک تجزیه شدنی می باشد که از منابع تجدیدپذیر شکل گرفته است. منابعی مانند نشاسته ذرت،نشاسته کاساوا، نشاسته و نیشکر ازجمله منابع تجدیدپذیری هستند که در تولید این رزین به کار می روند. از این ماده برای پرینت سه بعدی و تکنیک های دیگر استفاده می شود.
  • اکریلیک: اکریلیک ها داری مقاومت حرارتی خوب، جذب پایین رطوبت، مقاومت شیمیایی بالا، شکل پذیری خوب و ضریب انبساط بسیار بالا هستند. کاربرد اکریلیک ها در صنعت ساختمان است. برای مثال از این نوع رزین برای ساخت پوشش ها و نورگیرها استفاده می شود.
  • پلی وینیل کلراید: این پلیمر ماده ای مقاوم در برابر مواد شیمیایی مثل اسیدها، روغن ها، بازها و آنتی اکسیدان ها است. پلی وینیل کلراید اغلب برای ساخت لوله استفاده می شود. همچنین این رزین دارای استحکام مکانیکی بالایی است.
  • پلی استایرن: شفافیت خوب، پردازش آسان و قابلیت رنگ آمیزی از ویژگی های پلی استایرن ها است. پلی استایرن یک پلیمر مصنوعی همه کاره است. کاربرد این ماده در لوازم خانگی، قطعات خودرو، اسباب بازی و بسته بندی مواد غذایی است.

مزایای ترمو پلاست

مزایا مواد ترمو پلاست

  • قابل بازسازی: ترمو پلاست ها این قابلیت را دارند که بارها و بارها ذوب و سپس دوباره جامد شوند؛ به همین دلیل این مواد به راحتی قابل بازسازی و ترمیم هستند.
  • قابل بازیافت: این مواد از پلاستیک های بازیافتی تشکیل شده اند و به سرعت قابل بازیافت شدن هستند.
  • شکل گیری آسان: شکل گیری ترمو پلاست ها به هر قالب و حالتی به راحتی انجام می شود؛ زیرا این مواد در حالت مذاب کاملا جاری و روان هستند و بلافاصله بعد از دور شدن حرارت به حالت جامد در می آیند.
  • استحکام بالا: ترمو پلاست ها بسیار مستحکم هستند و به همین خاطر در صنایع مختلف کاربردهای فروانی دارند.
  • سبک و کم حجم: ترمو پلاست ها به دلیل این که از پلاستیک ساخته شده اند، بسیار سبک هستند.
  • مقاوم در برابر ضربه: این نوع مواد در برابر ضربه و تا حدی خش از خود مقاومت نشان می دهند.
  • سازگار با محیط زیست: علاوه بر این که این مواد قابل بازیافت هستند، برای ساخت ترمو پلاست ها نیازی به قطع کردن درختان نیست. همین امر باعث شده تا این مواد بسیار مورد توجه دوستداران محیط زیست قرار بگیرد.
  • قابل استریل شدن: این مواد به راحتی قابل تمیز شدن از هرگونه آلودگی و کثیفی هستند به طوری که می توان آن ها را با خیال راحت استریل کرد.
  • قیمت به صرفه: قیمت ترمو پلاست ها نسبت به ترموودها مناسب تر است. این در حالی است که قیمت هر کدام می تواند با توجه به کیفیت و دیگر موارد متغیر باشد. ولی به طور کلی ترمو پلاست ها ارزان تر هستند. برای اطلاع از قیمت انواع ترمو پلاست ها می توانید به صفحه لیست قیمت چوب پلاست مراجعه کنید.
  • قابل تولید در حجم بالا: این مواد را همچین می توان با سرعت بالا و در حجم های بالا به راحتی تولید کرد.
  • مقاوم در برابر آتش: ترمو پلاست ها کاملا در برابر آتش مقاوم نیستند اما در جلوگیری از انتشار آتش در کل سطح تأثیر بسیار زیادی دارند.
  • طول عمر بالا: این مواد در برابر بارندگی و باد و همچنین شرایط گرم تابستان مقاوم هستند؛ به همین دلیل طول عمر بسیار بالایی دارند.
  • ضد لغزش: ترمو پلاست در برابر لیز خوردن و لغزش مقاوم است و همین امر سبب شده تا از این مواد برای کف سازی و اطراف استخر استفاده شود.
  • دارای تنوع رنگ: این محصول دارای تنوع رنگی بالایی می باشد که هر کس می تواند مطابق با سلیقه خود رنگ ترمو پلاست مصرفی را انتخاب کند.
  • نگهداری آسان: با توجه به این که ترمو پلاست در برابر بسیاری از عوامل صدمه زننده مقاوم است، این محصول مراقبت و نگهداری کمی لازم دارد.
  • ضد آب: با توجه به این که از این محصول برای نمای ساختمان و مخصوصا استخر استفاده می شود، بدیهی است که ترمو پلاست ها ضد آب هستند؛ در صورت مجاورت و بر خورد با آب هیچگونه مشکل و خرابی برای این مواد ایجاد نمی شود.
  • مقاوم در برابر نفوذ حشرات: حشراتی مانند موریانه، سوسک، بید و … که به مواد چوبی نفوذ می کنند و باعث خرابی آن ها می شوند، هیچ مشکلی برای ترمو پلاست ها ایجاد نمی کنند.
  • مقاوم در برابر کپک: در حالی که این مواد در بعضی موارد به طور مداوم با آب در تماس هستند ولی هیچ وقت کپک یا قارچ نمی زنند.

 

خواص فیزیکی و شیمیایی ترمو پلاستیک ها

ترمو پلاست ها خواص شیمیایی و فیزیکی متفاوت و تقریبا منحصر به فردی دارند. که همین عامل باعث محبوبیت بیشتر آن ها نسبت به سایر مواد مشابه شده است. در ادامه به شناخت و بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی ترمو پلاست می پردازیم:

  • خواص شیمیایی: ترمو پلاستیک ها اغلب دارای جرم مولکولی بالایی هستند. زنجیره ها با نیروهای بین مولکولی به هم متصل شده اند که با افزایش دما سریعا و بدون تغییر شیمیایی، مایع می شوند.
  • خواص فیزیکی: خصوصیات فیزیکی مواد ترمو پلاست بالاتر از دمای انتقال شیشه و زیر نقطه ذوب آن بدون این که تغییر فاز دهد، به شدت تغییر می کند. این مواد قبل از دمای انتقال شیشه ای خود، منعطف و شکل پذیر هستند. همچنین در دمای بیش از نقطه ذوب، نواحی بلورین از بین می روند و گرانروی به شدت کاهش پیدا می کند. ترمو پلاست ها را می توان به طور پیوسته در چرخه ذوب_انجماد قرار داد.

 

کاربرد ترمو پلاستیک ها

با توجه به مزایای زیاد این محصول، ترموود داخلی در صنایع مختلف بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. ولی از این محصول بیشتر در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود. همچنین زیبایی ظاهری و امکان شکل گیری به حالت دلخواه نیز سبب شده تا ترمو پلاست ها در موارد زیادی کاربرد داشته باشند. از موارد کاربرد و استفاده چوب پلاست ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کاربرد ترمو پلاستیک ها

 

  • طراحی دکوراسیون داخلی (سقف های کاذب،مبلمان، میز آتشدان و…)
  • نمای ساختمان
  • استخر (دیواره ها، کف و…)
  • سونا (نیمکت، دیوارپوش)
  • میز و صندلی
  • دیوارپوش
  • صنعت خودروسازی
  • وکیوم و بسته بندی
  • لوله های انعطاف پذیر
  • وسایل ورزشی
  • پل
  • پیاده رو
  • اسکله کشتی
  • مبلمان مخصوص پارک
  • گلدان ها
  • و …

 

جمع بندی

چوب ها به دلیل ظاهر زیبا و حس خوبی که دارند همیشه در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساختمان مورد توجه بوده اند. ولی علاوه بر این که چوب ها ضعف هایی مانند طول عمر کم، خرابی زود هنگام، شکنندگی و دیگر معایب این چنینی را دارند، مورد استقبال قرار می گیرند. همچنین استفاده خیلی زیاد از چوب های طبیعی در صنایع، سبب قطع شدن بیش از حد درختان و در نتیجه آسیب های چشم گیری به محیط زیست می شود. با توجه به مطالبی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت، ترمو پلاست ها بسیاری از عیب های چوب های طبیعی را نداشته و کاملا سازگار با محیط زیست هستند. پس در صورتی که استفاده از چوب طبیعی لزومی نداشته باشد، بهترین گزینه چوب پلاست ها هستند. همچنین هنگام خرید چوب پلاست دقت کنید که سطح آن باید یک دست و بدون فرورفتگی یا برآمدگی باشد، ضخامت چوب پلاست در تمام لایه و قسمت ها باید یکسان بوده و همچنین رنگ آن باید به طور کامل یک دست باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
آخرین نوشته ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
رسپیناوود1

گروه صنعتی رسپینا چوب راشین

۰۲۱۲۲۷۳۴۹۹۸ / ۰۲۱۲۲۲۳۱۲۵۳ / ۰۹۱۲۲۲۴۴۱۲۸

<< لیست قیمت چوب ترموود فنلاندی >>

نرخ (قیمت روز یورو)

قیمت

مقطع

جنس

836,000

27 یورو

16*92  - 118 SHP

فنلاندی

490,000

29 یورو

16*92  UTV

فنلاندی

992,000

32 یورو

19*92  - 95 SHP 118

فنلاندی

1,116,00 

36 یورو

20*140  UTV

فنلاندی

1,300,000

42 یورو

26*92 * 118 SHP

فنلاندی

1,900,000

62 یورو

42*42  - 92 - 68

فنلاندی

2,000,000

65 یورو

42*140

فنلاندی

شرکت بازرگانی رسپیناوود راشین ترموود فنلاند ترموود فنلاند.

طراحی ، فروش و اجراء تخصصی نمای بیرونی ساختمان با چوب های فرآوری شده ترموود فنلاندی و ایرانی و چوب پلاست بدون واسطه با نصاب و جوشکار سراسر کشور.

www.respinawood.info